Το «πράσινο φως» για την υλοποίηση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας αναμένει ο Δήμος Θεσσαλονίκης (από το 2013)
Tέσσερις δεκαετίες υφίσταται η συζήτηση για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη και από τότε το έργο έχει περάσει από 40 κύματα. Προτάσεις, σχέδια και μελέτες, που όμως δεν υλοποιήθηκαν. Η συζήτηση για τη δημιουργία ενός μέσου για παράκτια σύνδεση τμημάτων του παραλιακού μετώπου ξανανοίγει αυτήν την φορά με πρωτοβουλία του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Η Εγνατία Οδός έχει την αρμοδιότητα για το έργο από το 2013. Η πρόταση, που επανέρχεται χαρακτηρίζεται βιώσιμη αφού δίνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης από ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την προμήθεια ηλεκτρικών σκαφών.
Η θαλάσσια συγκοινωνία θα περιλαμβάνει έξι στάσεις από πλατεία Ελευθερίας έως και Νέους Επιβάτες διασχίζοντας τέσσερις δήμους- Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Θέρμης και Θερμαϊκού- με προοπτική επέκτασης στο Καλοχώρι του Δήμου Δέλτα, ενώ τα δρομολόγια διαρκείας περίπου 30 λεπτών.
1. Η Στάση 1 «Πλατεία Ελευθερίας» χωροθετείται προ του υφιστάμενου κρηπιδωμένου παραλιακού μετώπου της πόλης (λεωφόρος Νίκης), πλησίον της ομώνυμης πλατείας, μεταξύ των απολήξεων των οδών Ε. Βενιζέλου και Κομνηνών. Στη θέση αυτή, το παραλιακό μέτωπο διαθέτει περιορισμένου πλάτους παραλιακό πεζοδρόμιο, παράλληλα με την λεωφόρο Νίκης.
2. Η Στάση 2 «Δημαρχείο» χωροθετείται προ του βόρειου τμήματος του προσφάτως αναπλασθέντος παραλιακού μετώπου της Νέας Παραλίας (που εκτείνεται από το Λευκό Πύργο στα βόρεια μέχρι το Μέγαρο Μουσικής στα νότια), πλησίον του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης. Στα πλαίσια της εν λόγω ανάπλασης, η ανωδομή του υφιστάμενου κρηπιδωμένου μετώπου στη θέση αυτή επενδύθηκε με ξύλο (σε πλάτος 3 m περίπου). Πέραν της επένδυσης αυτής εκτείνεται πλατύς πεζόδρομος και στη συνέχεια υπαίθρια διαμόρφωση η οποία περιλαμβάνει ανδριάντες (Μ. Αλεξάνδρου, Κ. Καραμανλή), συστοιχία πιδάκων και δενδροστοιχίες, υπαίθρια έργα τέχνης («Κήπος του Αλεξάνδρου», «Ομπρέλες» Ζογγολόπουλου). Η Στάση 2 απέχει 0,8 ναυτικά μίλια από τη Στάση 1.

3. Η Στάση 3 «Μέγαρο Μουσικής» χωροθετείται προ του νότιου τμήματος του προσφάτως αναπλασθέντος παραλιακού μετώπου της Νέας Παραλίας, βόρεια του Μεγάρου Μουσικής στην απόληξη της οδού Πέτρου Συνδίκα. Στα πλαίσια της εν λόγω ανάπλασης, η ανωδομή του υφιστάμενου κρηπιδωμένου μετώπου στη θέση αυτή επενδύθηκε με ξύλο (σε πλάτος 3 - 5 m περίπου). Πέραν της επένδυσης αυτής εκτείνεται πλατύς πεζόδρομος με συστοιχία δένδρων και στη συνέχεια υπαίθρια διαμόρφωση που περιλαμβάνει ξύλινη πέργκολα και περιμετρικό πλακόστρωτο γύρω από υδάτινη επιφάνεια με υδρόφιλα φυτά («Κήπος του Νερού»). Η Στάση 3 απέχει 1,3 ναυτικά μίλια από τη Στάση 2.
4. Η Στάση 4 «Μαρίνα Αρετσού» χωροθετείται εντός του χωροθετημένου Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνα) Αρετσού και συγκεκριμένα στην εξωτερική πλευρά της κεφαλής του νοτιότερου προβλήτα αυτής. Ο εν λόγω προβλήτας είναι σχήματος «Γ» με κατακόρυφα κρηπιδώματα και οριοθετεί προς τα νότια το τμήμα του θαλάσσιου χώρου της μαρίνας που διατίθεται για τον ελλιμενισμό αλιευτικών σκαφών. Η Στάση 4 απέχει 2,5 ναυτικά μίλια από τη Στάση 3.
5. Η Στάση 5 «Αεροδρόμιο» χωροθετείται στα βόρεια των υφιστάμενων και νέων προβλεπόμενων υποδομών του αερολιμένα Θεσσαλονίκης «Μακεδονία», σε περιοχή αδιαμόρφωτης φυσικής ακτής. Στη θέση αυτή η φυσική ακτή από λεπτόκοκκο υλικό έχει ήπια κλίση. Σε απόσταση 15 m περίπου από την ακτογραμμή διέρχεται παραλιακός χωματόδρομος. Η ομαλή χερσαία έκταση όπισθεν της θέσης αυτής αποτελεί τμήμα της ιδιοκτησίας του αγροκτήματος της Γεωπονικής Σχολής του Α.Π.Θ. Η Στάση 5 απέχει 2,4 ναυτικά μίλια από τη Στάση 4.
6. Η Στάση 6 «Νέοι Επιβάτες» χωροθετείται στην κεφαλή του προβλήτα σχήματος «Τ» που έχει κατασκευαστεί παράλληλα και σε απόσταση από το παραλιακό μέτωπο του ομώνυμου οικισμού. Ο εν λόγω προβλήτας χρησιμοποιείται από τους τοπικούς αλιείς για τον ελλιμενισμό μικρού αριθμού σκαφών. Ο προβλήτας έχει κατακόρυφα μέτωπα και εξωτερικά πρόχειρη θωράκιση από φυσικούς ογκολίθους μόνο στο δυτικό του τμήμα. Ο προβλήτας συνδέεται με την ακτή με γεφύρωμα πρόσβασης, πλάτους 4 m και μήκους 175 m περίπου. Οι υποδομές της στάσης προβλέπεται να διαμορφωθούν στην εξωτερική πλευρά του προβλήτα και συγκεκριμένα στο ανατολικό τμήμα αυτής. Η Στάση 6 απέχει 3,6 ναυτικά μίλια από τη Στάση 5.
Η θαλάσσια συγκοινωνία θα περιλαμβάνει έξι στάσεις από πλατεία Ελευθερίας έως και Νέους Επιβάτες διασχίζοντας τέσσερις δήμους- Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Θέρμης και Θερμαϊκού- με προοπτική επέκτασης στο Καλοχώρι του Δήμου Δέλτα, ενώ τα δρομολόγια διαρκείας περίπου 30 λεπτών.
Οι 6 στάσεις:
1. Η Στάση 1 «Πλατεία Ελευθερίας» χωροθετείται προ του υφιστάμενου κρηπιδωμένου παραλιακού μετώπου της πόλης (λεωφόρος Νίκης), πλησίον της ομώνυμης πλατείας, μεταξύ των απολήξεων των οδών Ε. Βενιζέλου και Κομνηνών. Στη θέση αυτή, το παραλιακό μέτωπο διαθέτει περιορισμένου πλάτους παραλιακό πεζοδρόμιο, παράλληλα με την λεωφόρο Νίκης.
2. Η Στάση 2 «Δημαρχείο» χωροθετείται προ του βόρειου τμήματος του προσφάτως αναπλασθέντος παραλιακού μετώπου της Νέας Παραλίας (που εκτείνεται από το Λευκό Πύργο στα βόρεια μέχρι το Μέγαρο Μουσικής στα νότια), πλησίον του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης. Στα πλαίσια της εν λόγω ανάπλασης, η ανωδομή του υφιστάμενου κρηπιδωμένου μετώπου στη θέση αυτή επενδύθηκε με ξύλο (σε πλάτος 3 m περίπου). Πέραν της επένδυσης αυτής εκτείνεται πλατύς πεζόδρομος και στη συνέχεια υπαίθρια διαμόρφωση η οποία περιλαμβάνει ανδριάντες (Μ. Αλεξάνδρου, Κ. Καραμανλή), συστοιχία πιδάκων και δενδροστοιχίες, υπαίθρια έργα τέχνης («Κήπος του Αλεξάνδρου», «Ομπρέλες» Ζογγολόπουλου). Η Στάση 2 απέχει 0,8 ναυτικά μίλια από τη Στάση 1.

3. Η Στάση 3 «Μέγαρο Μουσικής» χωροθετείται προ του νότιου τμήματος του προσφάτως αναπλασθέντος παραλιακού μετώπου της Νέας Παραλίας, βόρεια του Μεγάρου Μουσικής στην απόληξη της οδού Πέτρου Συνδίκα. Στα πλαίσια της εν λόγω ανάπλασης, η ανωδομή του υφιστάμενου κρηπιδωμένου μετώπου στη θέση αυτή επενδύθηκε με ξύλο (σε πλάτος 3 - 5 m περίπου). Πέραν της επένδυσης αυτής εκτείνεται πλατύς πεζόδρομος με συστοιχία δένδρων και στη συνέχεια υπαίθρια διαμόρφωση που περιλαμβάνει ξύλινη πέργκολα και περιμετρικό πλακόστρωτο γύρω από υδάτινη επιφάνεια με υδρόφιλα φυτά («Κήπος του Νερού»). Η Στάση 3 απέχει 1,3 ναυτικά μίλια από τη Στάση 2.
4. Η Στάση 4 «Μαρίνα Αρετσού» χωροθετείται εντός του χωροθετημένου Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνα) Αρετσού και συγκεκριμένα στην εξωτερική πλευρά της κεφαλής του νοτιότερου προβλήτα αυτής. Ο εν λόγω προβλήτας είναι σχήματος «Γ» με κατακόρυφα κρηπιδώματα και οριοθετεί προς τα νότια το τμήμα του θαλάσσιου χώρου της μαρίνας που διατίθεται για τον ελλιμενισμό αλιευτικών σκαφών. Η Στάση 4 απέχει 2,5 ναυτικά μίλια από τη Στάση 3.
5. Η Στάση 5 «Αεροδρόμιο» χωροθετείται στα βόρεια των υφιστάμενων και νέων προβλεπόμενων υποδομών του αερολιμένα Θεσσαλονίκης «Μακεδονία», σε περιοχή αδιαμόρφωτης φυσικής ακτής. Στη θέση αυτή η φυσική ακτή από λεπτόκοκκο υλικό έχει ήπια κλίση. Σε απόσταση 15 m περίπου από την ακτογραμμή διέρχεται παραλιακός χωματόδρομος. Η ομαλή χερσαία έκταση όπισθεν της θέσης αυτής αποτελεί τμήμα της ιδιοκτησίας του αγροκτήματος της Γεωπονικής Σχολής του Α.Π.Θ. Η Στάση 5 απέχει 2,4 ναυτικά μίλια από τη Στάση 4.
6. Η Στάση 6 «Νέοι Επιβάτες» χωροθετείται στην κεφαλή του προβλήτα σχήματος «Τ» που έχει κατασκευαστεί παράλληλα και σε απόσταση από το παραλιακό μέτωπο του ομώνυμου οικισμού. Ο εν λόγω προβλήτας χρησιμοποιείται από τους τοπικούς αλιείς για τον ελλιμενισμό μικρού αριθμού σκαφών. Ο προβλήτας έχει κατακόρυφα μέτωπα και εξωτερικά πρόχειρη θωράκιση από φυσικούς ογκολίθους μόνο στο δυτικό του τμήμα. Ο προβλήτας συνδέεται με την ακτή με γεφύρωμα πρόσβασης, πλάτους 4 m και μήκους 175 m περίπου. Οι υποδομές της στάσης προβλέπεται να διαμορφωθούν στην εξωτερική πλευρά του προβλήτα και συγκεκριμένα στο ανατολικό τμήμα αυτής. Η Στάση 6 απέχει 3,6 ναυτικά μίλια από τη Στάση 5.
Τα υπερσύγχρονα Καταμαράν που προβλέπεται να δρομολογηθούν, θα κάνουν με τις ανάλογες στάσεις, τη συνολική διαδρομή σε χρόνο 40 λεπτών, ενώ θα υπάρχουν και δρομολόγια εξπρές Λιμάνι-Νέοι Επιβάτες σε χρόνο 20 λεπτών. Συνολικά υπολογίζεται ότι θα μετακινούνται με τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης (ΘΑΣΘ) 5.385.000 επιβάτες ετησίως.
Το κόστος για τα μικρά λιμενικά έργα – αγκυροβόληση και φόρτιση πλοιαρίων- εκτιμάται από 8 έως 10 εκατομμύρια.
Post Comment